وبلاگ

pelast

وضعیت صنعت پلاستیک پس از لغو تحریم ها

  |   اخبار   |   بدون دیدگاه

کمتر از بیست روز تا آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵، زمان باقی است؛ نتیجه این گفت و گوها یا رسیدن به توافقی جامع است و یا آن که شرایط همچنان بر مدار گذشته باقی خواهد ماند؛ حتی امکان اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران در حالت دوم وجود خواهد داشت. جهان به طور عام و ایران به طور خاص و از همه مهمتر بازار به گونه ای ویژه چشم به نتایج این گفت و گوها دارد. تا کنون آراء مختلفی درباره آثار برداشتن تحریم ها بر بازار و صنعت ایران مطرح شده است؛ عده ای بر این باورند با لغو تحریم ها و گشودن آغوش بازار کشورمان بر روی واردات، تیری دیگر بر کالبد صنعت و کالای ایرانی وارد خواهد آمد چون در این کارزار با وجود ماشین آلات قدیمی، عدم دانش فنی کافی و نیروی کار غیر متخصص، حداقل نمی توان در کوتاه مدت به میدان رقابت با کالای خارجی رفت. از سوی دیگر بخش مهمی از سرمایه به جای ورود به چرخه تولید، به سمت تجارت و واردات گسیل خواهد شد.

 برخی دیگر از کارشناسان هم عقیده دارند در صورت لغو تحریم ها، تولید کننده ایرانی خواهد توانست ماشین آلات مدرن وارد کشور کند، در عرصه صادرات حضور فعال تری داشته باشد و… سایت انجمن ملی پلاستیک ایران با توجه به اهمیت ویژه نتایج این گفت و گوها، نظر صاحبان صنایع در حوزه پلاستیک را جویا شده است که در بخش ها مختلف خواهد آمد.

بیوک صحاف امین از فعالان حوزه صنعت پلاستیک در خصوص وضعیت صنعت پلاستیک پس از لغو تحریم ها و این که آیا امکان دارد در این حالت سرمایه زیادی از حوزه تولید به بخش تجارت و واردات مصنوعات پلاستیک گسیل شود؛ پاسخ می دهد:

من این گونه تصور نمی کنم، اگر تحریم ها برداشته شود با توجه به پتانسیل هایی که ایران در صنعت پلاستیک دارد، کسانی که اهل صنعت و دارای سابقه هستند، می توانند ماشین آلات جدید وارد کنند. همچنین وجود مواد اولیه، انرژی و نیروی کار ارزان مزیت دیگر ایران است، که فعالان را قادر به توسعه و رقابت در عرصه صادرات خواهد کرد.

وی موفقیت صادرات را نیز منوط به داشتن برنامه از سوی دولت دانست و افزود: دولت باید دارای برنامه باشد و بتواند جلوی واردات بی رویه کالاهای چینی و غیره را بگیرد، در این حالت می توانیم موفق شویم و می توانیم وسایل ساختمانی، قطعات خودرو، منزل و … را به کشورهایی مانند عراق، فغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، صادر کنیم.

صحاف امین گفت: با توجه به تحریم، صنعتگران ایرانی به نوعی خودکفایی رسیده اند از این رو آنها می توانند در دروه بعد از تحریم موفق باشند؛ این موفقیت در شرایطی صورت خواهد گرفت که با اعمال تعرفه های لازم، واردات مدیریت شود.

وی با اعتقاد بر این که حتی در صورت واردات مصنوعات پلاستیک ما قدرت رقابت را داریم، گفت: تنها دو کشور ترکیه و چین می توانند در بازار ایران حضور جدی داشته باشند؛ ترکیه مواد خود را از ایران می گیرد؛ چون برق، آب و کارگر در این کشور هم گرانتر از ایران است پس آنها در این شرایط نخواهند توانست با تولید کننده ایرانی وارد رقابت شوند به جز این که دولت ترکیه با ارائه تشویق هایی، آنها را وارد عرصه کند. در چنین حالتی با اصلاح تعرفه های گمرکی می توان جلوی این کار گرفته شود. واردات چین نیز با همین تعرفه های گمرکی کنترل خواهد شد.

منبع: انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران

.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه